onsdag 26 juni 2013

En sjal till A

Min kära vän A har gjort många förändringar det senaste året. Bland annat blev hon klar med skolan efter att ha arbetat arslet av sig i flera år. Som avslutningspresent stickade jag henne en sjal. 

Tadaaa!

Mönstret heter The Age of Brass and Stem Kerchief och är gratis på Ravelry. Jag valde modellen eftersom den är enkel och samtidigt väldigt snygg, så den passar till det mesta. 

Man ökar i kanterna på varje varv, även de aviga. Enligt mönstret ska alla ökningar göras med omslag, men mina omslag på avigsidan blev så fula att jag helt enkelt inte klarade att sticka så. På avigvarven ökade jag genom att sticka två i en maska istället. Jag tror att en del av elasticiteten gick förlorad på så vis, men det var det värt. Jag blockade den stenhårt, det ska man göra med den här modellen (eller alltid, enligt mig). En annan ändring jag gjorde var att jag stickade sjalen större. I mönstret stickas tre "omgångar", eller vad vi ska kalla det, jag stickade fyra. Fördelen med det här mönstret är att man kan sticka hur stort som helst, det är bara att upprepa omgångarna tills man är nöjd med storleken.


A älskar precis som jag grönt (hon är kanske snarare besatt av grönt) så jag stickade upp resten av mitt Splendorgarn i färgen Goblin, som blev över efter att jag stickade min bröllopsopsa förra året. 


Garnet är fantastiskt, färgen likaså, men mest fantastiskt av allt är A ändå. Jag hoppas att hon ska få mycket glädje av sin sjal.

Inga kommentarer: