tisdag 20 november 2012

Bonjour tristesse!

Arbetslösheten. Ett svart, slukande hål. Kanske det närmaste du kommer en parallell verklighet.

Att vara arbetslös. Något jag inte är bra på. Men vem är nu det? 

Det är plötsligt som att livet sker en liten bit ifrån mig, som att skeenden inte längre angår mig i lika stor utsträckning. Vips är jag utanför ekorrhjulet. En av de där som samhället ser på med oblida ögon. En fuskare, en latmask, en parasit. Som att jag på något sätt var orsak till att min förra arbetsgivare inte kunde hålla ordning på ekonomin. Som att det är mitt eget fel att jag är arbetslös. Vi som inte har en heltidsysselsättning hamnar automatiskt utanför. Alla andra gör saker som är bra för samhället; arbetar, studerar, föder barn. Vad gör jag? Jag försöker bringa ordning i ingentinget. Det skulle antagligen kännas lättare om samhället inte var så intensivt inställt på att alla ska heltidsarbeta, till varje pris. Om jag inte ansågs vara mindre värd utan ett arbete. Ja, antagligen.

Fast det är inte bara det förstås. Jag har, precis som de flesta, behov av ett socialt sammanhang, av att träffa andra människor, få intellektuell stimulans och rutiner. Det är svårt att skapa rutiner i en vardag som innehåller så lite. Det finns inte så mycket jag måste göra. Jag måste söka jobb, för att så småningom få ett nytt och för att under tiden jag söker göra skäl för min a-kassa. För min mentala hälsas skull låter jag bli att göra det till en heltidssysselsättning att söka jobb (även om Arbetsförmedlingen älskar att tala om för oss att det är precis det, en heltidssysselsättning). Jag vill inte bli galen. Och det finns inte ett obegränsat antal tjänster att söka.

Det är svårt att skapa rutiner när allt känns lika viktigt, eller lika oviktigt. Timmarna går, dagarna, och man förstår inte hur det gick till. Hur kan timmar som innehåller så lite gå så fort? Jag vet inte längre hur många dagar, veckor jag har varit arbetslös. Jag måste titta i kalendern och räkna efter.

Förra veckan funderade jag på om jag var deprimerad. Inte deprimerad som i "deppig, lite nere", utan deprimerad som i den kliniska betydelsen av ordet. Jag kände mig apatisk, hopplös, jag stirrade in i skärmen på Arbetsförmedlingens hemsida, oförmögen att ta mig till något alls, jag började gråta när jag inte kunde bestämma vad jag skulle äta till middag, grät länge utan uppenbar anledning. Det är lite bättre nu. Jag tar beslut, gör saker. Om det inte går tvingar jag mig att ta beslut, att göra saker. Jag påminner mig om att det inte är farligt att ha tråkigt. Det är bara tråkigt. Jag tränar, bakar, träffar vänner, läser, försöker planera för ett nytt skrivprojekt. 

Men mest är jag ensam och har tråkigt. Det är svårt att komma runt det.

8 kommentarer:

Louise sa...

Förstår precis hur du känner! Det är fruktansvärt! Jag bestämde mig för att söka jobb ca 1 timme varje vardag. Efter det diskade jag, tvättade och gjorde alla "måsten". Sen satt jag mest och bara tittade istället för att faktiskt passa på att göra allt kreativt man faktiskt vill göra, men på något sätt var man inte värd att göra roliga saker för att man inte hade gjort något riktigt.. så korkat! Hoppas du hittar något snart. Stor kram

Visa Lisa sa...

KRAM som FAN!

Susanna Martelin sa...

Louise: Jag känner hela tiden som om jag hade glömt något, som att det är något jag borde göra som jag inte har gjort, men jag har ingen aning om vad det är. Jag har inga problem att vara ledig eller att arbeta med mitt skrivande under andra omständigheter, men nu är det precis som att jag inte har kontroll över dagarna. Mycket märklig känsla. Jag hoppas att jag ska få bukt med den. Roligt att det löste sig för dig, det är hoppfullt!

Lisa: TACK! <3

Och kram tillbaka till er båda!

Jennu sa...

Kom och häng hos mig! Eller bjud mig på ditt goa bröd. Peppkramar

Susanna Martelin sa...

JA och JA! Det är en deal!

Arbetsförmedlingen sa...

Hej Susanna!
Jag heter Mia och jobbar som arbetsförmedlare på Arbetsförmedlingen. Vi prenumererar på blogginlägg som handlar om Arbetsförmedlingen.
För många känns arbetslöshet som en hopplös period, försök att ta del av de aktiviter på din Arbetsförmedling erbjuder som ett sätt att ta sig hemifrån och för att odla kontakter och få inspiration.
Här kan du hitta alla aktiviteter på Arbetsförmedlingen: http://korta.nu/kvef2 och på höger sida kan du välja just din Arbetsförmedling.
Kanske kan en jobbcoach vara något för dig? Kontakta din Arbetsförmedling och hör dig för om din möjlighet att få en extern jobbcoach.

Vill du få förslag på jobb att söka eller andra råd i ditt jobbsökande kan du ringa oss på tel: 0771-416 416 (vi svarar i telefon vardagar mellan kl 8-22 och helger mellan kl 10-16)

Med vänlig hälsning
Mia, arbetsförmedlare

Susanna Martelin sa...

Hej Arbetsförmedlingen (Mia)!

Hur kommer det sig att ni bevakar bloggar? Hur går det till?

arbetsförmedlingen sa...

Hej Susanna!

Vi finns i social medier både på Facebook, Youtube och bloggar och genom dessa kanaler kan vi informera om vårt arbete och vad vi kan hjälpa till med. Detta för att finnas tillgängliga där våra kunder och nya målgrupper befinner sig.

Vi har ett verktyg som plockar fram bloggar som skrivit om Arbetsförmedlingen, där vi bemöter frågor och funderingar samt kommer med tips och råd kring arbetssökande. Vi kan även informera om det är något som är felaktigt när det gäller Arbetsförmedlingens arbete.

Med vänlig hälsning

Pia, arbetsförmedlare